Werkgevers pak de regie over want het is vijf óver twaalf

In de pandemie die over de wereld raast, heeft fysiek gezond blijven de allerhoogste prioriteit. Geen corona krijgen, geen anderen besmetten. Maar daaronder groeit een tijdbom die op den duur misschien nog wel veel meer slachtoffers gaat maken. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een perfect storm. Tijd om als werkgever op te staan en de regie te pakken, in het belang van uw mensen én de toekomst van uw bedrijf.

ING sluit 69 kantoren.’, ‘Meer werkenden met stress- en burn-outklachten tijdens tweede golf’,‘Rabobank: 5000 banen weg, meer kantoren dicht.’‘Gepensioneerden en werkenden gaan zeer onzekere jaren tegemoet.’ ‘Hoe de dreiging van corona onze psyche beïnvloedt.’

Zomaar een paar nieuwsberichten van de afgelopen weken, die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Maar wie beter kijkt ontwaart wel degelijk een patroon. Zoals hoogleraar toegepaste economie en bestuursvoorzitter van Rabobank Amsterdam, Barbara Baarsma. “De coronacrisis geeft meer mensen het gevoel dat de grip op hun eigen leven ze ontglipt. Grip is niet alleen wezenlijk voor levensgeluk, maar ook een belangrijke factor achter populistische sentimenten.” 

Positief perspectief

Steeds meer mensen ervaren dat ze geen controle meer hebben over hun omstandigheden, hun leven, hun toekomst. In de steek gelaten door de overheid. Ze zien hun plannen en dromen stranden op zaken waar ze zelf totaal geen invloed op hebben. Bij wie kun je nog terecht om te praten over je situatie en het realiseren je toekomstplannen? Wie biedt je een persoonlijk, positief perspectief? Terwijl banken massaal kantoren sluiten en zo nog verder van hun klanten af komen te staan, we onze pensioenen zien veranderen en de coronacrisis diepe gaten slaat in de mentale en financiële buffers van heel veel mensen, drukt de overheid de burger steeds meer in de ‘financiële zelfredzaamheid’. 

Minister van grip

Baarsma gaat ondertussen verder: “Juist in een door de crisis steeds complexere samenleving, die meer vaardigheden, zelfredzaamheid en eigen regie van mensen vraagt, moet de overheid zich realiseren dat bevordering van grip een beleidsdoel is.”. Een minister van ‘grip’ lijkt er in elk geval niet te komen. 

Aanknopingspunt

Natuurlijk kunnen werkgevers alleen dit gigantische maatschappelijke probleem niet oplossen. Maar binnen hun eigen organisatie kunnen ze wel degelijk een bijdrage leveren, in het belang van de eigen medewerkers én de gezondheid van hun bedrijf. Een gevoel van grip moet ergens beginnen; het maken van een plan rond werk en inkomen om zo je eigen regie te nemen over de balans tussen werk en privé in het kader van Duurzame Inzetbaarheid: financiële fitheid en vitaliteit. Voor sommige groepen kan dit ook eerder stoppen met werken betekenen, een van de specifieke maatregelen in het belang van werkgevers en medewerkers om zoveel mogelijk reorganisatiekosten te voorkomen.

Wendbaar en weerbaar

Financieel fit en vitaal zijn, betekent inzicht hebben in je financiële situatie nu en grip op je financiële toekomst. Het betekent dat weet wat je nu kunt besteden en hoeveel je opzij moet zetten om je plannen te verwezenlijken. Dat je zelf keuzes kunt maken, gebaseerd op een glashelder financieel plaatje. Inzicht in financiële scenario’s bij het vinden van ander werk, het veranderen van functie of eerder stoppen met werken. En of je nu je plannen baseert op de huidige mogelijkheden of de situatie naar je hand zet op basis van je toekomstdromen; je pakt – al is het maar voor een deel – de regie terug. Je wordt wendbaarder en weerbaarder en dat is precies wat deze tijd van ons vraagt. 

Vandaag beginnen

Als werkgever je medewerkers helpen financieel fit en vitaal te worden en te blijven is niet de oplossing van alle problemen. Maar het is een begin van een oplossing voor een groeiende groep mensen. En het mooiste is: je hoeft op niemand te wachten. Je kunt er vandaag mee beginnen. Dus pak de regie. Al is het maar voor je eigen mensen.

Meer weten over de kracht van financieel inzicht bij uw medewerkers? Neem contact op.